IOD

Iodul este singurul oligomineral integrat în structura unui hormon, fiind esenţial pentru funcţia tiroidiană. Caz unic de concentrare cunoscut printre microelemente, tiroida constituie 20-40% sau chiar mai mult din Iodul total din organism. Lipsa Iodului din organism determină blocarea dezvoltării intelectuale şi determină apariţia bolii „nanism tiroidian”. Alimentele cu un conţinut ridicat de Iod sunt cele de natură marină şi de asemenea, cele cultivate pe soluri bogate în Iod. Dozele recomandate sunt de 150 μg/zi pentru adulţi.

Funcții

Acest metal se găsește într-o cantitate ridicată la nivelul glandei tiroide. Acesta contribuie la formarea tiroxinei - compus organic care reglementează anumite funcții metabolice. De asemenea, iodul este necesar la oxidarea grăsimilor și proteinelor, precum și pentru îmbunătățirea circulației sanguine. Previne apariția următoarelor afecțiuni: cancer, gușă, mastoză fibrochistică.

Carența

Deficiența de iod favorizeaza apariția gușei tiroidiene și cretinismului. De asemenea, lipsa iodului favorizează acumularea toxinelor în organism, tulburări nervoase și slabe performanțe fizice și intelectuale.

Aport zilnic

Cantitatea zilnică de iod necesară organismului este foarte mică.

Surse alimentare

Căpșune, piersici, pepene verde, banane, ananas, struguri, roșii, spanac, castraveți, morcovi, salată verde, muștar, ștevie, dovlecel.